اختلالات ریتم خواب شبانه روزی خواب

 

اختلالات ریتم شبانه روزی خواب

 

اکثر مردم بر اساس یک ساعت بیولوژیکی 24 ساعته کار می کنند که با تولید هورمون های بدن و نور طبیعی و تاریکی هماهنگ است. این چرخه های 24 ساعته در مجموع به عنوان ریتم شبانه روزی شناخته می شوند و نقش مهمی در چرخه خواب ما دارند. در کنار ریتم های خواب سبانه روزی ، میتوان از کالای خواب استاندارد و با کیفیت استفاده نمود که برای سلامتی روحی و جسمی ما نیز مفید است.

اختلالات خواب ریتم شبانه روزی - که به طور رسمی به عنوان اختلالات خواب و بیداری با ریتم شبانه روزی شناخته می شود - گروهی از شرایط مرتبط با اختلالات عملکرد یا ناهماهنگی با ساعت داخلی بدن است. نمونه هایی از این اختلالات عبارتند از شرایط خفیف مانند جت لگ و همچنین شرایط ناتوان کننده تر مانند اختلال خواب-بیداری تاخیری و پیشرفته، اختلال ریتم خواب و بیداری نامنظم و اختلال شیفت کاری.

ریتم شبانه روزی چیست؟

ریتم شبانه روزی برای فرآیندهای فیزیولوژیکی مختلف بسیار مهم است. مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) CDC به عنوان آژانس حفاظت از سلامت کشور، جان افراد را نجات می دهد و از مردم در برابر تهدیدات بهداشتی محافظت می کند.

 این ریتم علاوه بر خواب به تنظیم دمای بدن، غذا خوردن و هضم غذا و فعالیت هورمونی کمک می کند. ساعت شبانه روزی اصلی در هیپوتالاموس مغز یافت می شود و از مجموعه ای از پروتئین ها به نام هسته سوپراکیاسماتیک تشکیل شده است.

مؤسسه ملی علوم پزشکی عمومی (NIGMS) NIGMS از تحقیقات پایه ای پشتیبانی می کند که درک ما از فرآیندهای بیولوژیکی را افزایش می دهد و پایه و اساس پیشرفت در تشخیص، درمان و پیشگیری از بیماری ها را می گذارد.

 (SCN) در یک فرد بالغ سالم، این ساعت هر 24 ساعت یکبار بر اساس چرخه نور و تاریکی تنظیم مجدد می شود - یا "حباب می کند". فرد سالمی که صبح از خواب بیدار می شود به تدریج در طول روز خسته تر می شود و احساس خواب آلودگی در عصر که هوا تاریک است به اوج خود می رسد.

ریتم خواب فرد با افزایش سن تغییر می کند و تکامل می یابد. به همین دلیل است که نوجوانان اغلب دیرتر از کودکان کوچکتر و بزرگسالان به رختخواب می روند. با افزایش سن، تمایل داریم در ساعات اولیه روز به رختخواب برویم و از خواب بیدار شویم.

اختلال ریتم شبانه روزی خواب چیست؟

طبق طبقه‌بندی بین‌المللی اختلالات خواب آکادمی پزشکی خواب آمریکا (AASM)، اختلال ریتم شبانه‌روزی خواب و بیداری به دلیل تغییر در سیستم زمان‌سنجی داخلی بدن، ناتوانی ساعت در حباب کردن تقریباً هر 24 ساعت، یا ناهماهنگی بین ساعت و محیط بیرونی فرد  است.

علائم اختلالات ریتم شبانه روزی خواب چیست؟

در حالی که علائم این اختلالات می تواند متفاوت باشد، اکثر آنها باعث خواب آلودگی بیش از حد در طول روز می شوند. بی خوابی - مشکل در به خواب رفتن یا ماندن در خواب - یکی دیگر از مشکلات رایج مرتبط با این اختلالات است.

تشخیص رسمی اختلال خواب و بیداری ریتم شبانه روزی شامل معیارهای خاصی از جمله:

     اختلالات خواب مزمن یا مکرر به دلیل تغییر در ریتم شبانه روزی درونی افراد یا ناهماهنگی بین ریتم شبانه روزی و برنامه کاری یا اجتماعی مورد نظر یا مورد نیاز آنها.

     علائم بی خوابی و/یا خواب آلودگی بیش از حد در طول روز.

     ناراحتی یا اختلال قابل توجه بالینی در عملکرد ذهنی، فیزیکی، اجتماعی، شغلی یا آموزشی فرد که می تواند به اختلالات خواب آنها نسبت داده شود.

همانطور که این معیارها نشان می دهند، اختلالات ریتم شبانه روزی خواب می تواند اثرات قابل توجهی بر سلامتی از جمله مشکلات در محل کار یا مدرسه و همچنین افزایش خطر تصادفات وسیله نقلیه یا محل کار ایجاد کند.

انواع اختلالات ریتم شبانه روزی خواب و بیداری

بر اساس طبقه بندی AASM، انواع جداگانه اختلالات ریتم شبانه روزی خواب و بیداری شامل موارد زیر است:

اختلالات فاز خواب و بیداری تاخیری و پیشرفته، نمادی که اختلالات خواب و بیداری تاخیری و پیشرفته را توصیف می کند

 

اختلال فاز خواب و بیداری تاخیری زمانی رخ می دهد که چرخه خواب و بیداری فرد بیش از دو ساعت بیشتر از آنچه که یک برنامه خواب معمولی در نظر گرفته می شود به عقب برود. تاخیر در ریتم شبانه روزی می تواند باعث شود که افراد با به خواب رفتن در شب و صبح زودتر از خواب بیدار شوند.

افراد مبتلا به این عارضه معمولاً در صورت داشتن وظایف مدرسه یا کاری که نیاز به بیدار شدن زودهنگام دارند، از کمبود خواب رنج می برند. بسیاری از افراد مبتلا به این اختلال، کرونوتیپ های شبانه یا جغد شب در نظر گرفته می شوند. میزان شیوع آن در جوانان و نوجوانان 7 تا 16 درصد است.

اختلال فاز خواب و بیداری پیشرفته اساساً برعکس است: فرد تمایل دارد به خواب رفته و بیش از دو ساعت قبل از زمان مورد نظر خود بیدار شود. سن بالا عامل خطر اصلی این اختلال است.

برای تشخیص اختلال فاز خواب-بیداری تاخیری یا پیشرفته، بیمار باید حداقل سه ماه علائم را تجربه کند. علاوه بر این، آنها باید بهبود کیفیت خواب خود را نیز گزارش کنند. اگر اجازه داده شود از برنامه خواب خود پیروی کنند (به جای برنامه ای که توسط کار یا سایر تعهدات دیکته می شود.

یک سرویس ملحفه روتختی هتلی که با استفاده از الیاف طبیعی نخ کتان تولید شده است می تواند یک خواب توام با آرامش را برای شما به ارمغان آورد. بنابراین این استفاده از سرویس روتختی دارای درجه کیفی بالا می تواند در منظم نمودن چرخه های خواب سبانه روزی بسیار مفید باشد.

اختلال ریتم خواب و بیداری نامنظم

این اختلال با الگوهای خواب ناسازگار بدون ریتم ثابت یا همراهی با چرخه های روز و شب مشخص می شود. دوره‌های خواب غیرطبیعی می‌تواند هم باعث مشکلات خواب و هم خواب‌آلودگی بیش از حد در طول روز در طول روز شود. اکثر افراد مبتلا به اختلال ریتم خواب و بیداری نامنظم دارای اختلالات عصبی رشدی یا عصبی هستند، مانند بیماری پارکینسون، بیماری آلزایمر، یا بیماری هانتینگتون. این اختلال در کودکان دارای ناتوانی های رشدی نیز مشاهده شده است.

چرخه تکه تکه خواب این اختلال معمولاً دوره هایی از خواب را به همراه دارد که چهار ساعت یا کمتر طول می کشد. در نتیجه، افراد مبتلا به اختلال ریتم خواب و بیداری نامنظم اغلب در طول روز چرت می زنند. منبع مورد اعتماد، تکه تکه شدن خواب ممکن است برای بیماران آلزایمری که غروب آفتاب را تجربه می کنند شدیدتر باشد.

مؤسسه ملی پیری (NIA) NIA تلاش های علمی گسترده ای را برای درک ماهیت پیری و افزایش سال های سالم و فعال زندگی انجام می دهد. که شامل بی قراری، آشفتگی، یا سردرگمی است که همزمان با غروب آفتاب است.

اختلال ریتم خواب و بیداری غیر 24 ساعته

 

اختلال ریتم خواب و بیداری غیر 24 ساعته که به عنوان اختلال دویدن آزاد نیز شناخته می شود زمانی رخ می دهد که ساعت داخلی هر 24 ساعت یکبار تنظیم مجدد نشود. در نتیجه، دوره خواب طبیعی یک فرد دائماً تغییر می کند و در طول روز یا هفته به طور شبانه روزی کار می کند. شدت علائم اغلب به برنامه زمانی فرد و اینکه آیا تعهداتش با چرخه خوابش در تضاد است بستگی دارد.

افراد مبتلا به این بیماری ممکن است علائم بی خوابی و خواب آلودگی بیش از حد در طول روز داشته باشند، زمانی که دوره های خواب آنها با برنامه زندگی اجتماعی و حرفه ای آنها مطابقت ندارد. هنگامی که برنامه آنها با دوره های خواب مطابقت دارد، فرد مبتلا به این بیماری، اختلالات خواب کمی را تجربه می کند.

این اختلال عمدتاً بر افرادی که کاملاً نابینا هستند تأثیر می گذارد. چشم یک فرد کاملاً نابینا نمی تواند سیگنال های نوری زیادی را به مغز منتقل کند، که منجر به سردرگمی در مورد زمان روز می شود. در نتیجه، ساعت داخلی آنها اغلب نمی تواند در یک چرخه 24 ساعته تنظیم شود. بین 50 تا 80 درصد از افراد نابینا اختلالات خواب را گزارش می‌کنند و کارشناسان تخمین می‌زنند که نیمی از نابینایان کاملاً دارای اختلال ریتم خواب و بیداری غیر24 ساعته هستند. تشخیص نیاز به علائمی دارد که حداقل برای سه ماه ادامه داشته باشند.

اختلال کار شیفتی

افرادی که شغلشان مستلزم کار جزئی یا کامل در شب است، اغلب دچار اختلال شیفت کاری می شوند که با بی خوابی و خواب آلودگی بیش از حد در روز مشخص می شود. اصطلاح "شیفت کاری" می تواند برای هر شیفتی که خارج از ساعت سنتی 9 صبح تا 5 بعد از ظهر باشد به کار رود. برنامه‌ریزی کنید، اما اختلال نوبت کاری معمولاً کسانی را که اواخر شب و/یا صبح زود کار می‌کنند، تحت تأثیر قرار می‌دهد. شیفت های چرخشی متشکل از ساعات روز و شب نیز می تواند منجر به اختلالات خواب و گیجی در طول روز شود.

 

اکثر افراد مبتلا به اختلال نوبت کاری بین یک تا چهار ساعت خواب خود را در هر دوره 24 ساعته از دست می دهند، و سازگاری با کار پس از شروع شیفت کاری می تواند به مرور زمان سخت تر شود. این اختلال می تواند به ویژه خطرناک باشد زیرا خطر تصادف را در محل کار یا در جاده در طول رفت و آمد آخر شب یا صبح زود افزایش می دهد.

 

افراد مبتلا به این بیماری همچنین ممکن است دچار زخم شوند و برای خواب کافی با الکل یا مواد مخدر خود درمانی کنند. تخمین ها متفاوت است، اما اعتقاد بر این است که 38 درصد از کارگران شیفت به این اختلال مبتلا هستند. در بین جنس ها و گروه های نژادی مختلف به یک اندازه شیوع دارد.

جت لگ

اکثر مردم پس از پروازهایی که از چندین منطقه زمانی عبور می کنند، جت لگ را تجربه می کنند. این وضعیت که با اختلالات خواب موقت و خستگی در طول روز مشخص می شود، نشان دهنده دوره انتقالی است که در طی آن ساعت داخلی فرد باید با زمان محلی همگام شود. علائم جت لگ معمولا یک تا دو روز پس از پرواز شروع می شود و می تواند تا یک یا دو هفته ادامه یابد.

سفر به شرق تمایل به ایجاد جت تاخیر شدیدتری نسبت به سفر به غرب دارد. سفر به شمال و جنوب معمولاً منجر به تاخیر اندکی یا بدون تاخیر می شود، مگر اینکه هواپیما از دو یا چند منطقه زمانی عبور کند. علاوه بر این، شدت علائم اغلب با تعداد مناطق زمانی که از آن عبور می کنند، مرتبط است. برای بسیاری از افراد، بدن برای هر منطقه زمانی به یک روز تنظیم نیاز دارد.

جت لگ معمولاً یک بیماری جدی نیست، اما اگر در طول این دوره پس از پرواز، بهداشت خواب سالم را رعایت نکنند، می تواند افراد را به سمت مارپیچ رو به پایین سوق دهد. علائم مداوم می تواند منجر به بی خوابی و سایر اختلالات خواب جدی تر شود.

سایر اختلالات ریتم شبانه روزی خواب

اختلالات این دسته معمولاً با شرایط سلامت زمینه ای مرتبط هستند.آنها از نظر علائم عمومی، از جمله بی خوابی و خواب آلودگی بیش از حد در طول روز، شبیه سایر اختلالات خواب ریتم شبانه روزی ذکر شده در بالا هستند، اما بیماران معیارهای تشخیصی را ندارند.

اینها موارد نادری هستند که تایپیکا هستند.

نیاز به مراقبت مناسب از پزشک یا متخصص خواب دارد.

 

درمان اختلالات ریتم شبانه روزی خواب

بستگی به تشخیص خاص بیمار دارد. اکثر درمان ها بر اهمیت بهداشت خواب خوب، محیط خواب سالم و برنامه خواب و بیداری ثابت تاکید دارند. این عوامل می توانند حباب را بهبود بخشند و کم خوابی را برای افراد مبتلا به این اختلالات کاهش دهند.

درمان اختلال خواب ریتم شبانه روزی ممکن است شامل مکمل های ملاتونین باشد. این مکمل‌ها باید توسط پزشک تجویز و در زمان‌های خاص تجویز شوند تا احساس خواب‌آلودگی ایجاد کنند. زمان بندی مناسب دوز ملاتونین می تواند به طور موثری ریتم شبانه روزی و برنامه حباب را تغییر دهد. همیشه قبل از مصرف ملاتونین با پزشک مشورت کنید تا از سلامت کافی برای انجام این کار مطمئن شوید.

قرار گرفتن در معرض نور روشن در هنگام صبح می تواند به افراد مبتلا به اختلال فاز خواب و بیداری تاخیری کمک کند، در حالی که قرار گرفتن در معرض همان عصر می تواند برای درمان مبتلایان به اختلال فاز خواب و بیداری پیشرفته استفاده شود. این نوع نور درمانی می تواند یک تغییر سالم در ریتم شبانه روزی را تشویق کند.

برای افراد مبتلا به اختلال نوبت کاری، قرار گرفتن در معرض نور به موقع در طول شیفت کاری می تواند مفید باشد. این بیماران همچنین می توانند از رژیم چرت زدن قبل از کار و مصرف متوسط کافئین در طول شیفت خود بهره مند شوند. راهکارهای مقابله ای برای بیدار ماندن در شیفت کاری و خوابیدن در طول روز نیز می تواند موثر باشد. این استراتژی ها شامل اجتناب از نور شدید در طول روز، قرار گرفتن در معرض نور روشن در محل کار و حفظ یک محیط خواب بهینه است. مکمل‌های ملاتونین یا خواب‌آورها می‌توانند به عنوان کمک‌کننده خواب در طول روز عمل کنند، اما اینها یک راه حل موقت هستند و انحراف شبانه روزی را اصلاح نمی‌کنند.

فروشگاه کالای خواب

کالای خواب سید خندان از جمله با سابقه ترین فروشگاه های عرضه کننده سرویس روتختی ، لحاف و ملحفه ، بالش ، تشک طبی ، پتو و غیره است که توانسته است در کنار فروش اینگونه محصولات ، برای سلامتی مشتریان محترم نیز هدف داشته باشد. ارائه انواع محصولات استاندارد که بر اساس اصول علمی و با شناخت آناتومی بدن انسان و جهت خواب و استراحت تولید شده اند ، از جمله اهداف این فروشگاه بزرگ دانست.